Rett og vold Christoph Menke ; oversatt av Eirik Høyer Leivestad

Av: Bidragsyter(e): Materialtype: TekstTekstOriginalspråk: Tysk Detaljer om utgivelse: [Moss] H//O//F [2022]Beskrivelse: 167 siderISBN:
  • 9788284170060
Standardtitler:
  • Recht und Gewalt
Emne(r): Sjanger/form: DDC-klassifikasjon:
  • 340.1 23/nor
Sammendrag: Den tyske filosofen Christoph Menke (f. 1958) tilhører tredje generasjon av den innflytelsesrike skolen for kritisk teori og samfunnstenkning som ble etablert i Frankfurt på 1920-tallet. Menke føyer seg inn i samme tradisjon som blant andre Theodor W. Adorno og Jürgen Habermas, og fører Frankfurterskolens kritiske etos videre i sine rettsfilosofiske undersøkelser. «Rett og vold» er en refleksjon over rettens natur med utgangspunkt i det Menke betegner som et uløselig paradoks: På samme tid som retten blir ansett som voldens motsetning, er den selv et uttrykk for vold. Enhver rettsorden vil naturligvis begrunne bruken av voldsmakt som legitim. Men Menke argumenterer for at heller ikke i et rettssamfunn grunnlagt på liberaldemokratiske prinsipper, kan volden simpelthen betraktes som et instrument eller en siste utvei. Hos tragedieforfatterne Aiskhylos og Sofokles finner Menke de første tilløpene til en kritisk drøfting av fellestrekkene mellom blodhevn og domsbasert rett. På bakgrunn av
Tagger fra dette biblioteket: Ingen tagger fra dette biblioteket for denne tittelen. Logg på for å legge til tagger.
Stjernevurdering
    Gjennomsnittlig vurdering: 0.0 (0 stemmer)

Den tyske filosofen Christoph Menke (f. 1958) tilhører tredje generasjon av den innflytelsesrike skolen for kritisk teori og samfunnstenkning som ble etablert i Frankfurt på 1920-tallet. Menke føyer seg inn i samme tradisjon som blant andre Theodor W. Adorno og Jürgen Habermas, og fører Frankfurterskolens kritiske etos videre i sine rettsfilosofiske undersøkelser. «Rett og vold» er en refleksjon over rettens natur med utgangspunkt i det Menke betegner som et uløselig paradoks: På samme tid som retten blir ansett som voldens motsetning, er den selv et uttrykk for vold. Enhver rettsorden vil naturligvis begrunne bruken av voldsmakt som legitim. Men Menke argumenterer for at heller ikke i et rettssamfunn grunnlagt på liberaldemokratiske prinsipper, kan volden simpelthen betraktes som et instrument eller en siste utvei. Hos tragedieforfatterne Aiskhylos og Sofokles finner Menke de første tilløpene til en kritisk drøfting av fellestrekkene mellom blodhevn og domsbasert rett. På bakgrunn av

Det finnes ingen kommentarer til denne posten.

for å legge inn en kommentar.

Med kraft fra Koha